18/08/2014

OORBAN | SALAM




Maksud Karya: 
Tulisan Arab "salam" {sin-lam-alif-mim} bermaksud "selamat". Ia adalah kata asas untuk perkataan "islam" (sistem yg selamat). Di bawah tulisan "salam" ialah kata "alaika" {a'in-lam-ya-kaf} bermaksud "untuk awak" atau "atas awak". Maka "salam alai-KA" ialah "selamat untuk awak" (seorang/ singular) dan "salam alai-KUM" ialah "selamat untuk kamu" (ramai/ plural). 

Di atas kata "salam" terletak simbol peace (aman, selamat) sebagai mercu tanda untuk ucap salam. Di kiri-kanannya pula ada simbol insan menuju (arrow head/ kepala anak panah) satu sama lain dgn kedua-dua tangan dihulur utk bersalam. Tangan itu direka dari simbol "sama-dengan" (equal), maksudnya insan sama-sama (equally) mahu mencapai peace/ aman dgn ucapan salam - untuk satu sama lain. 

Marilah kita ucap salam setiap kali jumpa ibu-bapa, gang lepak, bilik kita, rumah kita, kucing, laptop, pokok, dan alam... Ya, aku ucap salam pd PC aku, external HD aku, dan mouse aku, setiap kali aku nak guna atau dah habis guna. Aku mohon salam dari Dia utk alam sekitar dan harta aku.

>UNTUK PEMBELIAN HUBUNGI 
:• Adawiyah | 013-2950-445 | adawiyahzayadi@gmail.com

No comments:

Post a Comment