10/08/2014

TEE SHIRT NASIONAL | 1 MALAYSIA



Maksud Karya > Warna tanah yg keemasan (golden brown) melambangkan tanah air kita yg unik. 16 bintang melambangkan 13 negeri + 3 wilayah persekutuan (KL, Putrajaya, Labuan). Ini juga dipaparkan sebagai 8 garis cerah berselang dgn 8 garis gelap (16 garisan). Ini ialah lambang demokrasi - namun Malaysia berbeza dari negara demokrasi terbesar dunia, kerana Malaysia ada bulan sabit di dada langit (bahagian dada t-shirt).

Dalam kegelapan dan kebutaan malam, bila elektrik sudah musnah, cahaya apakah yg menerangi kita? Bulan, selamanya cahaya bulan yg natural... Tercipta dari sifat Kasih Dia Maha Pencipta. Penjana elektrik boleh musnah, tapi tiada siapa boleh musnahkan bulan atau alam ini kecuali dgn izin Dia.

Cahaya bulan melambangkan ugama, penunjuk nilai moral yg universal > hormati jiran dan ugama mereka, berpesan dgn benar + sabar, tidak memaksa, tidak mengumpat, tidak merendahkan atau mengejek musuh, sedekah bila tragedi menimpa jiran - ini nilai-nilai tinggi kehidupan sosial madani. Kerana itu Malaysia boleh alami pelbagai jenis karyaseni keturunan, budaya, masakan, fashion, bahasa, dan perbezaan watak-watak dalam realiti yg memahami harmoni. Ini kerana cahaya bulan itu.

Senireka ala-grunge menyatakan Malaysia yg dah merdeka lebih 50 tahun tak terlepas dari kesan calar-balar ujian takdir malang > perbezaan pendapat ahli politik, perbezaan bangsa dan ugama, krisis kewangan + ekonomi global, tragedi tanah runtuh, Tsunami serta kemalangan kapalterbang MAS. Bintik-bintik hitam ini kekal dlm sejarah, namun bagai logam emas yg utuh, rakyat Malaysia terus berdiri teguh sebagai satu identiti nusantara, Satu Malaysia.

Bersyukur pada Dia pencipta bulan dan pemberi ilham dlm otak rakyat Malaysia yg mengekalkan satu negara yg unik, toleransi, teguh dan bersatu. 

"Sesat di Kuala Lumpur, dosa dan pahala bercampur,
namun kita perlu hidup, kita perlu terus hidup." - M.Nasir

HARGA SEHELAI: RM25
{tak termasuk kos postage}
> Untuk pembelian | Baba - 011-2629-3756 | zarchba@gmail.com
> Pembelian Borong atas 10 helai | markpiet@gmail.com

No comments:

Post a Comment