15/06/2014

BERNIAGA | 03 | CARI KILANG TEXTILE


Aku Google "kilang" "textile" "baju" "t-shirt" "Malaysia" di internet. Lalu internet bagitahu aku di Malaysia ini, daerah Batu Pahat, Johor, ialah TEXTILE HUB NATIONAL untuk negara Malaysia. Di daerah BP, kebanyakan pakaian berjenama dibikin di sini - Nike, Adidas, Enzo, Aligator, dsb. Baru aku tahu...

Kilang Enzo (yang buat t-shirt Muslimah colorful itu) dekat dgn rumah atok aku, boleh pergi naik basikal. Namun student Muslimah di universiti tak berapa minat pada rekabentuk t-shirt Muslimah Enzo, jadi aku terpaksa cari kilang lain yg boleh bikin t-shirt Muslimah ikut spesifikasi aku (yg diilhamkan oleh Dia, bukan idea aku. Tak logik aku boleh design fashion wanita. Wajah aku brutal bila bangun tidur).

Lalu Google Map tunjuk aku kilang MaxTex (Max Textile Corporation) di Taman Nira, BP. Google Map juga tunjuk kilang MaxTex ada corporate office di Puchong, KL. Alhamdulillah, ini memudahkan aku, sbb aku tinggal di KL. Lalu aku emel MaxTex KL, bertanya tentang kos dan material.



MaxTex tugaskan Cik Syifa utk jaga aku. Syifa tak kedekut ilmu, dia ajar aku yg bodoh tentang fashion wanita ini tentang jenis material yg disukai wanita, kos produksi, jenis jahitan dsb. Dia juga bagi cadangan yg berguna utk peniaga kecil mcm aku. Syifa cakap kos t-shirt Muslimah MAHAL GILA - antara RM18 ke RM26, bergantung material dan rekabentuk - sebab jumlah kain yg digunakan adalah lebih banyak dari t-shirt biasa. Lebih selesa kain itu + lebih labuh rekabentuk t-shirt, maka lebih mahal. Baru aku faham... Tapi dia bagi cadangan pilihan material bermutu yg sesuai dgn modal peniaga kecil.


Setelah menilai blueprint rekabentuk t-shirt Muslimah Gravitas, Syifa cadangkan aku guna kain Melange. Ini pertama kali aku dengar perkataan "Melange". Apa kah... kain Melange?... Kain Melange ialah kain cotton kelabu yg dianyam dari dua atau lebih jenis fibre menghasilkan jaluran gelap horizontal, menjadi satu corak kelabu yg unik. Ia dicipta oleh kaum Red Indian di Amerika pada kurun ke-19. Sejak zaman perang dunia ke-2, kain Melange digunakan sebagai pakaian dalam kerana ia tahan lasak namun sangat lembut dan selesa. Di abad ke-20 pereka baju gunakan kain Melange untuk buat t-shirt kerana kelasakan dan kelembutannya.



Selama ini t-shirt favorite aku (yg selalu aku suka pakai sebab sangat comfortable) itu adalah kain Melange... wah. Untuk projek ini Syifa pilihkan kain Melange yg tebal sikit, sesuai untuk Muslimah nak tutup aurat, tak see through jika berdiri di depan mentari, atau lampu neon kotaraya. Aku juga pilih kain cotton hitam sederhana tebal (tak panas) sebab aku nak buat karyaseni di atas kegelapan Al-Layla yang penuh misteri...




Oleh kerana aku nak CUFF (bahagian hujung cengkaman lengan) yg panjang gila - untuk tutup tangan masa Solat - jadi aku kena tambah kos untuk produksi t-shirt Gravitas. Cuff itu juga perlu lalui proses "Ribbed" atau jahitan jaluran untuk cengkaman yg pasti. Sebab tu jadi mahal sikit, tapi masih di bawah paras harga "t-shirt mahal" - Gravitas tak mahal dan tak murah - harga sederhana je, tapi Gravitas masih sebuah KARYASENI yg exclusive utk kualiti sederhana dgn harga sederhana.

Aku tak mahu letak label jenama (kat tengkuk) pada t-shirt Gravitas, sebab pertama tengkuk Muslimah yg berkulit sensitif akan rasa gatal sangat dek kerana gigitan label itu. Sebab ke-dua, pada aku ini adalah karyaseni Dia Maha Karya - dari penciptaan baju hingga ke ciptaan silkscreen artwork (tak mungkin aku boleh buat semua ni). Jadi logo Gravitas dicetak atas baju sebagai sebahagian dari karyaseni.

Lepas Dia beri kejayaan jumpa kilang textile, dan t-shirt Gravitas sedang dikilangkan, aku kena mencari kilang silkscreen printer untuk mencetak silkscreen artwork... > Bersambung di episod 04.


Yang minat nak biznes t-shirt kecil-kecilan, contact MaxTex below:
•• http://www.maxtex.com.my
•• https://www.facebook.com/maxtex.my
•• enquiry@maxtex.com.my
•• 9-G, Jln Kenari 13C, Puchong Jaya - seberang IOI shopping mall.

7 comments:

  1. Perkongsian yg sangat menarik.tqvm

    ReplyDelete
  2. Baru perasan 2014. Kilang ni dh x wujud masa pergi minggu lps.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Yerpp...kilang nie dh tutup..sbb ade masalah dalaman.maxtex nie customer sy jugak..dia hantar sulam kt tpt sy.. sy mmg kenal sgt2 dgn dia org sume.. pd sape2 yg nk tempah t-shirt or nk sulam logo bole whatsup sy kt no nie 012-253 6021.

    ReplyDelete
  5. Yerpp...kilang nie dh tutup..sbb ade masalah dalaman.maxtex nie customer sy jugak..dia hantar sulam kt tpt sy.. sy mmg kenal sgt2 dgn dia org sume.. pd sape2 yg nk tempah t-shirt or nk sulam logo bole whatsup sy kt no nie 012-253 6021.

    ReplyDelete
  6. Berapa harga borong t-shirt kosong?

    ReplyDelete